Challenge Geometallurgy! - Syysseminaari / Pelitapahtuma

23.11.2017 - 24.11.2017

Rikastus- ja prosessijaoston syysseminaari/pelitapahtuma 23.-24.11.2017 Espoossa.

Vuorimiesyhdistyksen rikastus- ja prosessijaosto haastaa VMY:n jäsenet oppimaan geometallurgiaa hauskalla ja tehokkaalla tavalla. Kahdelle päivälle jakaantuva pelitapahtuma järjestetään Espoossa Outotecin tiloissa 23.11. klo 09:00 - 24.11. klo 13. Pelitapahtumassa kouluttajana toimii Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lamberg (geometallurgian professori Luulajan tekninen yliopisto).

Challenge Geometallurgy! – Geometallurgia-haaste!

Challenge Geometallurgy! on Pertti Lambergin kehittämä web -pohjainen oppimispeli, jossa pelaajien tarkoituksena on kehittää virtuaaliesiintymästä geometallurginen malli ja lopulta käyttää sitä malmin hyödyntämisessä siten että pelaaja saa parhaan mahdollisen tuloksen irti varannostaan. Peliä on käytetty menestyksekkäästi jo useita vuosia geometallurgian kursseilla eri yliopistoissa ja teollisuudessa.

Peli soveltuu koulutusvälineeksi kaivosteollisuudessa toimiville eri ammattikunnille. Erityisesti se parantaa tuotannosta vastaavien ammattilaisten yhteistyötä. Tehokkaan oppimisryhmän muodostaa esimerkiksi kolmikko geologi-rikastusinsinööri-kaivosinsinööri. Erityisen toivottavaa olisi, että eri yhtiöt, järjestöt ja koulutusorganisaatiot lähettäisivät oman joukkueensa kilpailemaan muita vastaan. Ilmoittautua voi toki yksittäisenä pelaajanakin: ryhmät muodostetaan pelisession aluksi.

Kukin malmi on yksilöllinen ja ominaisuudet vaihtelevat lisäksi malmin sisällä.  Geometallurgia yhdistää geologiaa, mineralogiaa ja mineraalitekniikkaa kartoittaakseen malmin sisäistä vaihtelua. Tavoitteena on kehittää malmiesiintymän hyödynnettävyydestä 3D -malli ja käyttää tätä mallia tuotannonsuunnittelussa ja -optimoinnissa.

Pelisessio alkaa johdatusluennolla, jossa käydään läpi geometallurgian perusteita. Tämän jälkeen ryhmät saa­vat esiintymästään geologisen tiedon ja ohjeet pelin web -sovellutuksen käyttämiseen.  Geo­metal­lurgisen mallin kehittämistä varten kullakin ryhmällä on olemassa tutkimusbudjetti. Peli etenee siten, että pelaa­jat valitsevat esiintymästä näytteitä, joista he teettävät erilaisia määrityksiä: mineralogiaa, geo­metal­lurgisia testejä, mineraalitekniikan laboratoriokokeita ja lopulta pilot -ajoja. Tämä tapahtuu virtuaalisesti käyttäen pelin web -sovellutusta. Saatujen tulosten ja tausta-aineiston pohjalta pelaajat rakentavat talou­del­lisen mallin, joka auttaa taloudellisesti parhaan vaihtoehdon löytämiseen. Lopuksi ryhmät toteut­tavat louhinta- ja tuotantosuunnitelmansa ja saavat välittömänä palautteena yrityksensä kassavirtatiedon. Pelin voittaa se, jonka toimintastrategia ja taloudellinen tulos on paras.

Pelin aikana käydään lyhyillä luennoilla läpi erilaisia geometallurgian työkaluja ja niiden käyttöä. Sen lisäksi, että pelaajat oppivat tuntemaan erilaisia analyysi- ja testausmenetelmiä, he tutustuvat myös HSC Chemistry -ohjelmistoon. Perusteet opetellaan niin mineraalilaskennannasta (”element to mineral conversion”) kuin simulaatiomallien käyttämisestä erilaisten tuotantovaihtoehtojen vertailussa. Hauskan ja opettavan kokemuksen lisäksi osallistujat saavat luentomateriaalin mukaansa.

Tule yksin tai kokoa 3-4 henkinen joukkueesi ja ilmoittaudu mukaan! Ota mukaan kannettava tietokone, jossa wifi-valmius.

Osallistumismaksu:            150 €/hlö tai 3 – 4 hlön joukkue 400 €

Osallistumismaksuun sisältyy pelipäivien lounaat ja kahvit

Osallistumismaksu maksettava 17.11.2017 mennessä yhdistyksen tilille:

Vuorimiesyhdistys Ry

S-Pankki 363630-2072817
IBAN FI9236363002072817
BIC SBANFIHH
Viestiosaan merkitään: Challenge Geomet ja osallistujan nimi

Ilmoittautuminen marraskuun 10.päivään mennessä Vuorimiesyhdistyksen nettisivujen kautta. Ajankohtaista ->Rikastus- ja prosessijaoston syysseminaari/pelitapahtuma

Paikkoja pelitapahtumaan on rajoitetusti, ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Rikastus- ja prosessijaoston puolesta,

Jörn Rohleder                                      Hannele Vuorimies