Geologijaoston syysekskursio Pohjanmaalle 2006

19.-20.9.2006

Maanantai-iltana 18.9. suuri osa ekskursio-osallistujista kertyi Kokkolan Kaarle-Hotelliin. Tiistai aamuna 19.9. loputkin 18 osallistujasta löysi paikalle ja ensimmäisenä kohteena oli GTK:n Länsi-Suomen yksikköön tutustuminen. Aluejohtaja Runar Blonqvist ja Olli Breilin esittelivät toimiston ja kertoivat yksikön toiminnasta ja suunnitelmista. Länsi-Suomen yksikkö on kasvussa lähivuodet ja vaikuttaa todennäköiseltä, että kaikkia ei löydy GTK:n sisältä vaan palkataan uutta henkilökuntaa. Lisäksi Olavi Kontoniemi Itä-Suomen yksiköstä esitteli GTK:n malminetsinnän tilannetta Pohjanmaalla. Hyviä aiheita on tuotettu omilla tutkimuksilla ja kansannäytteiden perusteella. Monet kansannäytteiden lähettäjät ovat käytännössä asiansa oppineita ammattitaitoisia prospektoreita ja näytteet aina mielenkiintoisia.

Lounaaksi ajoimme Pyhäsalmelle ja vatsan täytön jälkeen Timo Mäki piti kaivoksen historiasta ja alueen geologiasta sekä kaivoksen omistajan INMET:n yleisistä malminetsintäajatuksista mielenkiintoisen katsauksen. Sitten kun oli geologia kerrattu niin Timon kuilua pitkin menimme uuteen kaivokseen. Kaivos on pari kertaa aikaisemminkin vierailleelle yhtä vaikuttava, vaikea uskoa, että niin pienellä porukalla nousee pitkälti toista miljoonaa tonnia malmia! On helppo uskoa, että Pyhäsalmi on maailman tuottavin maanalainen sinkkikaivos. Kaivoksen jälkeen kaivos tarjosi vielä saunan ja päivällisen, joita ei juuri enää paremmiksi voi laittaa. Kiitokset Timo!

Aamulla aikainen lähtö kohti Outokumpu Oy:n Hituran kaivosta, jossa meidät otti vastaan Olli-Pekka Isomäki ja Pertti Hakanen. Kahvin lomassa meille esiteltiin Hituran geologiaa ja kaivoksen toimintaa, sekä tarkianiitin löytötarina. Kaikkiahan tietävät, että tarkianiitin on löytänyt Kari Kojonen ja tohtori Vladimir Knauf Hituran rikasteesta ja että se on ruskean harmaa ja metallinkiiltoinen rikkiyhdiste, jossa metallisina pääalkuaineina ovat renium, molybdeeni, kupari ja osmium sekä pieninä määrinä rautaa, nikkeliä ja kobolttia. Kuulimme myös, että Hituran kaivoksen kokonaistuotanto on ylittänyt 14 Mt ja että se nyt nikkelin kokonaistuotannoltaan Suomen suurin nikkelikaivos. Tunnetut malmivarat riittänevät kesään 2008 asti. Kaivoksen tarjoaman lounaan jälkeen kiitimme vieraanvaraisuudesta ja lähdimme kohti Raahen Laivakankaan kulta-valtausta.

Laivakankaalla meitä oli vastassa Peter Finnäs Nordic Mines:lta ja sateisen bussimatkan jälkeen kirkastunut sää. Peter kertoi viimeisimmistä kairausohjelmista ja kaivossuunnitelmista. Juonimalmit ovat haastavia, mutta runsaalla kairauksella malmi on alkanut hahmottua. Lisäksi ympäristössä oli useita kohteita testattavana dioriittisen intruusion ja mafisten vulkaniittien kontaktivyöhykkeessä. Toivottavasti pitoisuudet ja tonnit kertyvät siihen malliin, että tälläkin suunnalla saamme kuulla kaivostoiminnan ääniä. Maittavien maastokahvien jälkeen kiitimme Peteriä ja totesimme ekskursion olleen antoisa ja onnistunut.

Juhani Ojala