Geologijaoston syysekskursio Pohjois-Ruotsiin 2005

18.-21.9.2005

Pieni joukko geologijaoston jäseniä astui laivaan Vaasassa syyskuisen koleana sunnuntai-iltana. Matka kävi kohti Uumajaa ja Västerbottenin paleoproterotsooisia VMS-esiintymiä. Yömyöhäinen saapuminen tuntui raskaina silmäluomina seuraavana aamuna, kun joukko istui bussissa matkalla Bolideniin.

Väsymys ei painanut enää perillä. Kolmetoista ekskursiolaista jakautuivat tutustumaan kolmeen New Boliden -yhtiön kaivokseen: Maurlideniin, Renströmiin ja Petiknäsiin. Pikaisellakin käynnillä ehti nähdä ja kuulla oleellisimman Bolidenin alueen vulkaniiteista ja monimutkaisesta deformaatiosta sekä poimia matkaan muutaman nyrkkinäytteen, joiden mineralogia ja pitoisuudet saivat kotimaisen kaivosväen nieleksimään kateellisena. Bolidenhan on monimetallinen VMS-alue, jonka lukuisia pienehköjä kulta- ja hopeapitoisia kupari-sinkki-lyijyesiintymiä on hyödynnetty lähes sadan vuoden ajan. Malminetsintä alueella jatkuu, kuten kuultiin lounaan jälkeen, kun New Bolidenin geofyysikot esittelivät etenkin reikämittausten osalta tuloksellista toimintaansa. Iltapäivän päätteeksi tutustuttiin vielä yhtiön keskuskairasydänvarastoon ja näytteenkäsittelytiloihin. Tämän jälkeen suunnattiin kohti Skellefteåta, päivällistä ja – kuten muutamat totesivat – maanantai-illan hulppeaa pohjoisruotsalaista yöelämää.

Toinen ekskursiopäivä alkoi bussimatkalla Malåhon. Kylän pohjoispuolella sijaitsevaa Storlidenin kaivosta operoi North Atlantic Natural Resources (NAN) yhteistyössä Bolidenin kanssa. Pitoisuuksiltaan huikean rikasta Zn-Cu-malmia (4.7% Cu, 11.3% Zn) on hyödynnetty maanalaisena louhintana runsaan kolmen vuoden ajan. Lähes deformoitumattoman esiintymän geologiaan tutustuttiin paitsi maan alla ja malmikasoilla, myös NAN:n toimistolla, jossa erityistä huomiota sai kairasydämestä yllättäen löytynyt vulkaaniseksi piipuksi tulkittu vyöhykkeinen kiisulinssi. (Lienee syytä tässä korostaa, ettei Systembolagetin tuotteilla tiettävästi ollut osuutta tulkintaan.)

Päivää jatkettiin vielä tutustumalla SGU:n palvelutarjontaan Malåssa sekä Georangen toimintaan toimisto- ja kokoustiloiksi kunnostetussa vanhassa kaivostornissa.

Ekskursion viimeinen päivä vietettiin Svartlidenin kaivoksella Skellefteån vyöhykkeen lounaiskolkassa. Hydrotermisesti muuttuneeseen hiertovyöhykkeeseen syntynyttä kultamalmia hyödyntää Dragon Mining avolouhintana. Hartaan kairasydänten tarkastelun jälkeen tutustuttiin avolouhokseen sekä uutuuttaan kiiltelevään rikastamoon. Lisäksi kuultiin malmin ja rikasteen laaduntarkkailusta kaivoksen laboratoriossa, jossa erityisen vaikutuksen ekskursioväkeen teki bulkkinäytteiden liuotuslaite.

Aurinkoinen iltapäivä kului palaillessa kohti Uumajan satamaa ja Vaasan lauttaa.

Lämpimät kiitokset hyvästä ekskursiosta isännille, osallistujille ja ekskursiomestarille.

Katja Sahala

Bolidenin työntekijä ja Niilo Kärkkäinen odottelevat hissiä Renströmin kaivokseen. (Kuva: Katja Sahala)

Malån maisemia. (Kuva: Katja Sahala)

Svartlidenin kairasydämiä tutkimassa Olli Sarapää (edessä), Timo Mäki, Niilo Kärkkäinen, Caj Kortman ja Pekka Nurmi. (Kuva: Katja Sahala)