Ensimmäiset Kasperin Kisat käyty

Mallasjuoma maistuu taistelun tauottua.

Kauan piti vuorimiesten katsoa kateellisina sivusta, kun muun maailman vuoriteollisuusalan opiskelijat mittelivät käden ja mielen taidoissa alalle ominaisten tehtävien parissa. Mutta vihdoin päätettiin kotimaisin voimin tarttua härkää sarvista ja järjestää vastaavat suomalaiset kisat, tietysti alkuperäistä konseptia siten parannellen, että pelkillä mainaritaidoilla ei voittoon asti selvittäisi. Menestyjän pitäisi hallita edes jossain määrin koko vuoriteollisuuden kirjo ja vielä kaupan päälle omistaa aimo satsi insinööritaitoa. Kaupanpäällisinä saataisiin alan opintoja ja uramahdollisuuksia laajaan tietoisuuteen mielekkäällä tavalla, ikään kuin aivopesten pahaa aavistamattomia osallistujia vuorimieheyteen.

Sula metalli on seksikästä.

Kotoperäisten vuorimiesten suojeluspyhimyksen pyhän Kasperin mukaan Kasperin Kisoiksi ristityissä mittelöissä kilpailtiin syyskuun viimeisenä viikonloppuna kuuden hengen joukkueissa avokätisten yhteistyökumppanien kanssa yhteistyössä räätälöidyissä rastitehtävissä ja loppuhuipennuksena hieman vähemmän ryppyotsaisesti teekkarihenkisessä vauhtikilpailussa. Rastitehtävissä koeteltiin osaamista perinteisten mineraalien tunnistuksen ja kaivannaisteollisuuden laitteistojen tuntemuksen lisäksi kierrätysprosessoinnissa, sähkökemiassa, valutekniikassa ja prosessisuunnittelussa. Eritoten loppuhuipennuksessa joukkuepelin toimivuus oli avainasemassa voiton tavoittelussa. Heti ensimmäisenä vuonna saatiin mukaan kirjava kasa joukkueita, osallistujissa oli niin vaihto-opiskelijoita kuin varsinaisen tieteenalan ulkopuolisiakin yrittäjiä. Voiton taitopainotteisissa rastitehtävissä otti Luck Up!, kun taas viihteellisemmässä loppuhuipennuksessa etevin oli Shit hit the fan. Myös kahden osion yhteispisteissä paras palkittiin ja tämän kunnian, kuten myös voiton merkiksi annetun piikiekon, sai kotiinsa viedäkseen myös taitokilpailun etevin joukkue Luck Up!. Kisojen kulkua puitiin aina seuraavan vuorokauden puolelle, kun pahin kisakiihko oli saatu sulatetuksi Rantasaunan lempeässä löylyssä.

Kasperin Kisat– Voitokkaiden joukkueiden on helppo hymyillä.
Voitokkaiden joukkueiden on helppo
hymyillä.

Kokonaisuutena kisoista jäi ainakin järjestävälle taholle positiivinen ja onnistunut mielikuva. Kisapäivänä saadut kisailijoiden kommentit myös tukivat tätä: poikkitieteellisemmän Joutomiesten joukkueen, joka ainoana tunnisti panimon pelkästä prosessikaaviosta, muuan jäsen mainitsi harkitsevansa alan vaihtoa todetessaan kuparielektrolyysiin liittyvän laskutehtävän helppouden. Lisäksi monet osallistujat saivat kultaakin kalliimpia kontakteja kouluprojekteja varten.

Tätä kirjoitettaessa ovat vielä osallistujien ja hteistyökumppanien tarkemmat palautteet läpikäymättä, mutta järjestäjien toiveissa olisi saada Kasperin Kisoista vuotuinen perinne. Tapahtumaa on ensimmäisen vuoden kokemusten perusteella hyvä kehittää ja, mikä tärkeintä, saada se ujutetuksi mahdollisimman moneen kalenteriin hyvissä ajoin. Sen verran pikapalautetta saatiin, että arkipäivänä yritysedustuston paikalle saaminen olisi helpompaa. Luonnollisesti järjestävälle taholle kelpaa myös apu: erityisesti sopivan haastavat rastitehtävät vuoriteollisuuden alalta ovat enemmän kuin tervetulleita.

Lisätietoja Kasperin Kisoista on saatavissa kätevimmin sosiaalisesta mediasta osoitteista www.facebook.com/kasperinkisat/ ja www.instagram.com/kasperinkisat/. Siellä on myös lisää kuvia kisoista. Mikäli tiedonjano ei vielä edellä mainitussa osoitteessa sammu, lisätietoja antaa mielellään sähköpostiosoite kasperinkisat@gmail.com.

Tärkeimpänä loppuun vielä suurin kiitos yhteistyökumppaneillemme, joita ilman tapahtuman järjestäminen ei olisi ollut mahdollista: Boliden Harjavalta, Epiroc, Kuusakoski, Oy Lux Ab, Rock Mechanics Consulting Finland ja Weir Minerals.